.

.

mandag 21. mai 2012

Eurovision 2012


De som har lest bloggen min vet at jeg elsker musikk.
Jeg er storforbruker av ''Spotify'' og hører på musikk over alt.
Dette inkluderer alt som har med musikk å gjøre på TV.
Idol, X-factor, The Voice og ikke minst Melodi Grand Prix.
Akkurat det med Melodi Grand Prix er ikke noe jeg sier høyt i alle sammenhenger.
Det er fremdeles mange fordommer mot Grand Prix entusiaster.
Men det er jo verdens største musikk-konkurranse.
hele 42 land i den 57 finalen, altså en av de lengstlevende TV-programmene i hele verden.
Også det mest sette ''ikke sports'' programmet i hele verden.
Det er så gedigent at jeg ikke forstår hvorfor ikke alle musikkinteresserte engasjerer seg i dette.

I år skal finalen gå Lørdag 26 Mai klokken 21:00.
Første semifinale går 22 Mai og den andre går 24 Mai til samme tidspunkt.
Norge deltar i den andre semifinalen som nummer 16 sammen med blant annet Sverige.

Jeg har rangert alle 41 låtene (ikke Norge) og har nå klar min topp 10 liste av de låtene jeg mener er best i år.
Norge er aldri med i mine rangeringer.
Dette fordi objektiviteten min har en tendens til å skrante når det kommer til konkurranser.


Så her er altså min vurdering av årets beste låter:
 



10: Belgia
Iris - Would you
Iris heter egentlig Laura van den Bruel og er bare 17 år gammel.
Hun er ganske ny i musikkbransjen og "Would you" er hennes andre singel.
Belgia har deltatt i MGP siden 1956 men har bare vunnet en gang.
Det skjedde i Norge i 1986 da Sandra Kim sang "J'aime la vie".
Siden semifinalene ble innført i 2004 så har Belgia bare klart å komme videre til finalen 2 ganger.
Belgia skal konkurrere i semifinale nr 1 og skal opptre som nr 8.

En sjarmerende liten låt som greier å karre seg så vidt opp på min topp ti liste.
At den ikke klatrer noe høyere skyldes at den blir litt kjedelig i lengden.

Belgium one point.
Belgique un point.

 
09: Estland
Ott Lepland - Kuula
Ott Lepland vant den Estiske utgaven av Idol i 2009.
I 2011 vant han også en annen konkurranse som kan minne om ''Det store korslaget''.
"Kuula" betyr "hør" og blir mest sannsynlig sunget på originalspråket i semifinalen.
Estland deltok for første gang i MGP i 1994 og vant finalen i 2001 med låten ''Everybody'' fremført av Tanel Padar, Dave Benton og 2XL.
De kvalifiserte seg til finalen i fjor men det holdt ikke til mer enn en 24 plass.
Estonia skal konkurrere i semifinale nr 2 og skal opptre som nr 14, låten før Slovakia.
 
Vanligvis styrer jeg unna MGP låter med språk jeg ikke forstår, men denne vakre balladen bare gjorde noe med meg.
Den er vakkert arrangert, på grensen til å få frysninger av.
Særlig når den tar av mot slutten.

Estonia two points.
Estonie deux points.




08: Slovakia
Max Jason Mai - Don't close your eyes
Max heter egentlig Miroslav Smajda og kom på 2. plass i den slovakiske utgaven av Idol i 2009.
Slovakia deltok i MGP for første gang i 1994 og hverken i 2009, 2010 eller 2011 klarte Slovakia å kvalifisere seg videre fra semifinalen.
Slovakias beste plassering kom i 1996 da de nådde en 18 plass.
Slovakia skal konkurrere i semifinale nr 2 og skal opptre som nr 15, låten før Norges bidrag.

Når jeg hørte denne låten for første gang så syntes jeg den gikk litt for hardt ut i starten.
Heldigvis roer den seg i refrenget og jeg kan ikke annet enn å nyte den melodiøse låten som er rett i min gate hva rock gjelder.

Slovakia three points.
Slovakia trois points.



07: Danmark
Soluna Samay - Should've known better.
Tysk-sveitsiske Souluna Samay Kettel flyttet til Danmark i 2000.
Hun kommer fra en musikalsk familie og begynte selv allerede i en alder av 5 år med musikk.
Hun kan spille mange instrumenter og kan snakke flere språk flytende.
Hun skrev sin første låt i en alder av 12 år men akkurat denne låten har hun ikke skrevet selv.
Den er blant annet skrevet av Islam Bachiri, kjent fra gruppen ''Outlandish'' som hadde megahiten ''Aicha'' fra 2003.
Danmark har deltatt i MGP siden 1957 og vunnet 2 ganger.
Først i 1963 med låten ''Dansevise'' og ikke minst i 2000 da de vant med ''Fly on the wings of love''.
Med 4 plass i 2010 og 5 plass i 2011 har Danmark begynt å etablere seg som et solid MGP land og har ellers 6 topp 3 plasseringer å vise til.
Danmark skal konkurrere i semifinale nr 1 der de skal opptre som nr 13.

Dette er en bra pop-låt som jeg tror kan nå langt.
Hun har en utrolig særegen stemme og det er en bra låt.
Jeg vet ikke hvorfor men denne låten får meg alltid til å tenke på låten ''I'm like a bird'' med Nelly Furtado. 
Og det ser jeg på som en positiv ting.

Denmark four points.
Danemark quatre points.



06: Tyskland
Roman Lob - Standing still.
Roman er for tiden vokalist i rockebandet ''Rooftop kingdom'' men går nå solo for å representere Tyskland i år.
Han har prøvd å kvalifisere seg en gang tidligere med boybandet G12P (Germany 12 points) i 2008 men måtte gi tapt for ''No angels'' som endte på en 23 plass av 25 deltagere i finalen.
''Standing still'' er blant annet skrevet av Jamie Cullum.
Tyskland har deltatt i MGP siden 1956 og vunnet 2 ganger.
Først i 1982 med ''Ein bischen frieden'' og ikke minst i 2010 da Lena vant i Norge med låten ''Satellite''.
Tyskland er en av de ''5 store'' og er automatisk videre til finalen der de skal opptre som nr 20.

Hva kan man si?
Dette er hva jeg kaller en klassisk radio-låt.
Med det så mener jeg at dette er en sjanger som vanligvis har høy rotasjon på mange radiokanaler.
Hadde denne kommet på radio hadde jeg skrudd opp lyden rett og slett fordi det er en knallbra låt.

Germany five points.
Allemange cinq points.



05: Romania
Mandinga - Zaleilah.
Gruppen Mandinga startet i 2002, og vokalisten, Elena Ionescu har vært med siden 2006.
Da Romania skulle plukke ut deltagere til å konkurrere om å representere Romania var Mandinga et kontroversielt valg.
Dette fordi låten "Zaleilah" allerede hadde blitt utgitt i 2011 og blitt en hit i Romania lenge før konkurransen startet.
De hadde derfor et stort forsprang på de andre finalistene og endte dermed opp med å vinne.
''Zaleilah" er navnet på en dans.
Romania har deltatt i MGP siden 1994 med to tredjeplasser som beste plassering.
Først i 2005 og så i 2010 da norske Ovi deltok sammen med Paula Selning med låten ''Playing with fire''.
Romania skal konkurrere i semifinale nr 1 og opptre som nr 6.


Dette er en deilig sommersang.
Fengende, eksotisk, med en fin blanding av spansk og engelsk.
Den fester seg med en gang og gjør meg glad.


Romania six points.
Roumanie six points.

 

04: Malta
Kurt Calleja - This is the night
Kurt Calleja deltok i Maltas kvalifisering til MGP i 2010 og endte på 12 plass.
I 2011 prøvde han igjen og endte på tredje plass.
I år klarte han det endelig og skal nå representere Malta i semifinalen.
Utenom disse tre forsøkene har ikke Kurt utgitt noe mer musikk.
Malta har deltatt i MGP siden 1971 og har to andreplasser fra 2002 og 2005 som beste plassering.
Malta skal konkurrere i semifinale nr 2 og skal opptre som nr 4.

Dette er en av de mest fengende låtene i hele konkurransen.
Man hører med en gang at det står svenske låtskrivere bak denne låten, som mange av de andre i år.
Av en eller annen grunn vet svenskene nøyaktig hvordan man lager låter som setter seg kontant på hjernen.

Malta seven points.
Malte sept points.

  

03: Hviterussland
Litesound - We are the heroes.
Litesound startet opp i 2002 og har prøvd seg flere ganger på å få representere Hviterussland i MGP.
Både i 2006, 2008 og 2009 måtte de gi tapt men i år vant de endelig.
Men det etter at de først kom på andreplass og den egentlige vinneren, Alyona Lanskaya, ble diskvalifisert etter at det ble kjent at stemmene hadde blitt jukset med.
Hviterussland har deltatt i MGP siden 2004 og har bare kvalifisert seg til finalen 2 ganger.
Først i 2007 da de endte på en 6 plass og så i 2010 der de endte på 24 plass.
Hviterussland skal konkurrere i semifinale nr 2 og opptre som nr 5.

Jeg kan ikke noe for det men jeg digger denne låten.
Elektronisk rock er noe jeg virkelig kan like.
Men jeg er redd at dumme kostymer og dårlig live-vokal skal ødelegge for Hviterussland i år.
Men låten i seg selv er jo bare rå.

Belarus eight points.
Belarus huit points.

  

02: Kypros
Ivi Adamou - La la love.
18 år gamle Ivi slo igjennom på kypriotisk ''X-factor'' i 2009 der hun kom på 6 plass.
Hun ble plukket ut til å representere Kypros og måtte fremføre 3 låter, der publikum skulle stemme på den de likte best.
''La la love'' vant og det er blant annet svenske låtskrivere bak låten.
Kypros har deltatt i MGP siden 1981 og har 3 femteplasser som beste plassering.
Siden semifinalene ble innført har de bare kvalifisert seg til finalen 3 ganger: 2004, 2005 og 2010.
Kypros skal konkurrere i semifinale nr 1 og opptre som nr 12 rett før Danmark.

Dette er min type musikk.
Slik musikk hører jeg på til vanlig og alle former innenfor Dance-musikk har vært en stor del av livet mitt så lenge jeg kan huske.
Samme sjanger som min førsteplass.

Cyprus ten points.
Chypre dix points.

 

01: Sverige
Loreen - Euphoria.
Lorine Zineb Noka Talhaoui slo igjennom på svensk ''Idol'' i 2004 der hun kom på 4 plass.
Hun deltok i Melodifestivalen i 2011 med låten "My heart is refusing me" men kvalifiserte seg ikke helt til finalen.
I år deltok hun igjen og gikk rett til topps.
Euphoria har nådd førsteplassen på den svenske og finske hitlisten og har her i Norge sin høyeste plassering som nr 4.
Sverige har deltatt i MGP siden 1958 og vært blant topp 10 hele 32 ganger og blant topp 5 hele 20 ganger.
Med 4 seiere er Sverige en av de mest suksessfulle landene i MGP historien.
De vant i 1974 med ''ABBA'', i 1984 med ''Herreys'', i 1991 med ''Carola'' og i 1999 med ''Charlotte Nilsson''.
Sverige skal konkurrere i semifinale nr 2 og opptre som nr 11.

Jeg har følgt Loreen helt siden Idol tiden.
Jeg har hatt både ''My heart is refusing me'' og ''Sober'' på høy rotasjon på ''Spotify''.
Da jeg hørte ''Euphoria'' for første gang var det ikke uten forventninger.
Jeg ble skuffet da jeg mente at ''Euphoria'' var en svakere låt enn de to første.
Jeg trodde faktisk ikke at den skulle vinne i den svenske finalen.
Men det gjorde den, og siden har den vokst seg stor i ørene mine.


Sweden twelve points.
Suède douze points.


Det er jo ikke stuerent å ha Sverige som nr 1 i Norge.
Det handler jo ikke om å vinne, men om å slå svenskene.
Men allikevel har Norge tradisjon for å gi Sverige høye poeng, og i år er de faktisk storfavoritter.

Til slutt vil jeg nevne Irlands bidrag, Jedward med "Waterline".
En kjempefengende låt som jeg allikevel har litt vanskelig for å svelge.
Den er som en litt barnslig Barne-TV intro.
Og det var nettopp da følgende slo meg:
Tenk refreng på verset og vers på refrenget og "Vips":
Jeg visste det var noe muffens her.
Jeg har brukt en karaokeverjon for å lettere fremheve likheten.




Du kan godt ''mute'' lyden på den nederste videoen og spille begge samtidig, med den nederste som ''musikkvideo".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar