.

.

søndag 29. juli 2012

Pak na more


Da er jeg hjemme igjen fra Bulgaria.
Pak na more (пак на море) er bulgarsk og betyr:
Tilbake til havet.
Men jeg skulle heller holdt meg til Svartehavet enn Atlanteren her i Ålesund.

Uansett har jeg ikke bare taxfree-varer med meg hjem i bagasjen.
Jeg har også noen feriebilder jeg gjerne vil dele med deg.
Det var nemlig en og annen ting som dukket opp i Bulgaria som fikk meg til å mimre litt tilbake.



Noe av det første jeg la merke til i Bulgarske butikker var at de har Pepsi Twist.
Denne gode brusen som kom til Norge i 2002 og gjorde Norge til det første landet i Europa som fikk teste den ut.
Siden har den spredt seg rundt i Europa, men forsvunnet her i Norge.
Jeg vet ikke hvorfor den forsvant, for i Bulgaria har den ikke bare overlevd, den har også fått andre produsenter til å kopiere seg.



Andre ting som Bulgaria kan by på er en sjokolade som kom til Norge på 90 tallet men som også er forsvunnet:



I Bulgaria ser den slik ut:



Så har jeg blogget om et annet produkt som er forsvunnet fra norske butikkhyller:



Et produkt jeg ikke husker, men som jeg syntes godt kunne relanseres fordi jeg gjerne skulle likt å smake denne rare smakskombinasjonen.
Vel, nå har jeg smakt den og kan godt klare meg uten.



Ellers er det ikke så mye å si om Bulgarsk godteri.
Sjokoladeutvalget er tragisk og består av 90% kjeks-sjokolader, som smaker omtrent nøyaktig det samme.



OOOh!
Et sjokolade-egg!
Åpne!



Ikke akkurat Kinder-egg kvalitet over hverken sjokolade eller leke.
Men i Bulgaria har de selvfølgelig Kinder-egg også, men det blir et helt innlegg for seg selv.

Jeg avslutter mitt kulinariske innlegg om Bulgaria med litt snacks:



Så da er det ikke mer å si for denne gang enn:
Pak na more!
Eller som Gus sier:
Pakk nå, mor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar